Hoe nemen de hersenen angst waar?

Wat gebeurt er in je hersenen bij angst en hoe zorgen prikkels van buitenaf er voor dat dit proces in je hersenen plaatsvindt? Komen hier ook nog angstreceptoren en angstprikkels o.i.d. bij kijken?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoe komt het dat je hier kippenvel van krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat ligt redelijk gecompliceerd, maar ik zal het proberen uit te leggen. Dat gebeurt voornamelijk in de amygdalae (enkelvoud: amygdala). Dat zijn twee bundels neuronen in de hersenen, die onder andere de emotionele respons bepalen voor de prikkels die je van buitenaf binnen krijgt.

Angst is een reactie op iets onbekends en/of mogelijk gevaarlijks. Als jij een hard gegrom hoort terwijl je denkt alleen te zijn in een onbekend bos, is dat mogelijk gevaarlijk. Instinctief worden dan aan die prikkels in je amygdalae een angstrespons gegeven (door middel van o.a. neurotransmitters), die andere delen in de hersenen en het zenuwstelsel aanzetten tot een zogenaamde fright-fight-flight (angst-vechten-vluchten) respons.

Hierdoor produceer je een aantal hormonen, waaronder adrenaline, waardoor je hartslag verhoogt en je alertheid toeneemt (zodat je dus op tijd kunt wegrennen voor een tijger).

Waarom je dan ook kippenvel krijgt weet ik niet, maar dat zal ongetwijfeld daarmee te maken hebben.