Hoe herken ik een lekkage in mijn plafond? Zie foto?

Sinds eind van de middag ontdekte ik een grote vlek in mijn plafond Wat is dit voor een vlek lekkage of wat anders zie

Picture for question
een week geleden
3.5K
Bordensteker
een week geleden
Het is uw plafond.
Maar wat zit er boven dat plafond? Een plat dak? Een andere bewoonde verdieping, en zo ja, wat voor ruimte? Onder een woonkamer is lekkage minder waarschijnlijk dan onder een keuken of een sanitaire ruimte.
Als het een plaatselijk koud plafond is (grenzend aan een koude buitenmuur), kan er ook nog sprake zijn van condensatie van vochtige lucht uit uw eigen ruimte.
ronron1212
een week geleden
Dit is niet in eens ontstaan dit zit er al enige tijd en ziet er niet uit als een lekkage dan zou de vloer eronder ook nat zijn
LeonardN
een week geleden
Een lekkage betekent niet dat de vloer eronder ook nat moet zijn. Soms is een lekkage zodanig klein, en precies bij een bepaalde inslag van de regen dat maar zo weinig vocht lekt dat enkel een plafondplaat inzuigt en het daarbij ophoudt omdat er geen verdere aanvoer van water is.
Ook eenmalige lekkage bij overlopen/weglopen van water kan zoiets veroorzaken.
Waarom dit niet ineens ontstaan zou kunnen zijn of waarom dit niet recent zou kunnen zijn zie ik niet in.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN vergroot de foot en kijk nog eens
LeonardN
een week geleden
En?
Maak eens je punt.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN zie jij vormen van lekkage of iets anders ik zie iets anders wat weet ik niet. En het kan nooit zo maar in eens zijn ontstaan. Punt hand ik al gemaakt in een eerdere reactie lees eens alles voor je ergens op reageert.
LeonardN
een week geleden
Ik zie iets wat een lekkage zou kunnen* zijn. Vaak kleurt een plafond donkerder zodra het in aanraking komt met vocht.
*Ik zeg niet dat het 100% zeker een lekkage, ik zie ook niets om te zeggen dat het zeker niet zo is. "En het kan nooit zo maar in eens zijn ontstaan."
Vooral die opmerking snap ik niet. Wat bedoel je met "in eens". Zoiets zou in een paar tellen kunnen ontstaan, maar ook over een langere tijd, in mijn ogen. Maar wat is jouw argument dat dit over langere tijd ontstaan moet zijn en over welke tijdspanne praten we dan? En hoe is dat dan relevant voor of het wel of geen lekkage is? Ik lees alles voor ik reageer, echter doe je enkel uitspraken die je niet beargumenteert.*
"Het is zus, het zit zo."
ipv
"Het is zus, dat is te zien aan het feit dat blablabla." Alles wat ik dus lees overtuigt mij niet dat wat jij stelt correct zou zijn. Dus de vraag is kan je de stelling die je neemt beter uitleggen middels enige argumentatie? (behalve kijk nog eens naar de foto)
ronron1212
een week geleden
@leonardN als je de foto vergroot zie je een soort gelige bobbels
LeonardN
een week geleden
Dan zie jij iets wat ik niet zie. Ik zie een stucplafond met structuur waarvan sommige delen oranje/bruin zijn gekleurd. Grote vlekken en kleine vlekjes.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN wat je ook ziet in een dag gaat dit niet.
LeonardN
een week geleden
Bijzonder dat je claimt dat je niet weet wat het is, maar er wel van overtuigd bent binnen welke tijdspanne dit zich niet kan voltrekken, zonder dat je een argument kan aanvoeren waarom het niet binnen die tijdspanne zou kunnen. Ik heb geen argument waarom dit er niet sinds gisteren zou kunnen zitten en waarom dit niet binnen een paar tellen zou kunnen ontstaan. En jij lijkt er net zo min een te hebben behalve dat je het gewoon zo stelt.
ronron1212
een week geleden
Verstand van hebben kan dat niet zo zijn @LeonardN kennis
Thecis
een week geleden
@LeonardN
Ik ben het eens met ronron1212. Bij het uitvergroten zie je rondjes, of bobbeltjes, cirkeltjes. Dit zou schimmel kunnen zijn. Maar kan ook een soort verschifting van het materiaal kunnen zijn. Ik weet het ook niet precies. Wat je hier inderdaad wel aan kan zien, is dat dit met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet in 1 dag is ontstaan. Zeker die soort "streep" (lijkt een soort barriere) aan de bovenkant vind ik gek. Dit soort zaken ontstaan vaak in cycli van drogen en nat worden (als het door vocht komt, wat ik wel verwacht). Om het zeker te weten, zou er een vochtmeting gedaan moeten worden of kijken of de aanslag "stoft" (dan is het praktisch zeker een schimmel).
ronron1212
een week geleden
@Thecis bedankt voor je goede aanvulling
LeonardN
een week geleden
@Thecis
"Zeker die soort "streep" (lijkt een soort barriere) aan de bovenkant vind ik gek" Die streep die je ziet zou een rachel (oid) kunnen zijn, mocht het lekkage zijn, dan houdt de rachel het meest vocht tegen en zie je onder de rachel geen tot heel weinig vocht.
HeerVoldemort
een week geleden
Ik heb zoiets in de badkamer gehad, maar daar was het plafond lichtgeel, nog niet die donkere vlekken die jij hebt. Bij mij was het de verwarmingsketel die erboven op zolder hing. Hoe lang deze al lekte geen idee. Het was zomer dus ik had hem niet nodig en warm water werkte natuurlijk wel gewoon, dus ik had niks in de gaten tot ik een keer omhoog keek in die hoek. Op zolder hangt mijn ketel weg gewerkt in een hoek en ik heb laminaat op zolder. Juist vanwege het risico van lekkage, ligt het laminaat niet door onder de ketel. Anders had ik het wel eerder gemerkt. Overigens, de vloer in de badkamer was gewoon droog... behalve na het douchen dan.
Thecis
een week geleden
@LeonardN
Hele goeie, zou inderdaad een rachel kunnen zijn (suf dat ik daar niet aan gedacht had, ga zelfs binnenkort een plafond afrachelen en dicht zetten :-D )
hoi23
een week geleden
Er zit een verdieping boven mij ik weet niet of daar ook nou wel of niet een badkamer zit

Antwoorden (1)

Een lekkage aan het plafond kunt u herkennen aan de vocht- en of schimmelvlekken die verschijnen in of rondom het plafond. Soms lijken het net koffievlekken, maar ook loskomend verf kan het gevolg zijn van een lekkage.
Je zit bijna zeker met een lekkage ,voel eens aan de vlek.
fremar
een week geleden